FRANCES-MARIE UITTI & GARETH DAVIS
Pá | 26 | duben 20:00 |
2019 |
Stimul Nights uvádí violoncello a basklarinet na hranicích možností. Tandem dvou virtuózů – Frances-Marie Uitti a Garetha Davise – spojuje jemnost a drsnost v dokonalém poměru.
Violoncellistka Frances-Marie Uitti i basklarinetista Gareth Davis jsou z těch hráčů, kteří neustávají v hledání nových možností hry na své nástroje. Oba jsou víc než jen hráči not zapsaných někým jiným a skladatelé, kteří pro ně píší, je často berou jako spolutvůrce. Frances-Marie Uitti, pro niž psal například Louis Andriessen, proslula zejména dlouholetou, úzkou spoluprací se záhadným římským šlechticem a ojedinělým komponistou Giacintem Scelsim, díky němuž rozvinula svůj neopakovatelný styl hry dvěma smyčci současně. Z tradičního nástroje dokáže kouzlit dvojhlasy i zvuky dalece překračující paletu, již si s cellem obvykle spojujeme.
Garetha Davise známe ze spolupráce s Machinefabriek i z provedení děl Petera Ablingera, na tuzemských pódiích bývá celkem častým hostem. V tandemu s Uitti dokáže naplno rozvinout dvé charakteristické drony a expresivní dechovou techniku. Výsledek je poučený světem současné kompozice i improvizace a odehrává se v nezaměnitelném zvukovém šerosvitu.
„Hudba dvojice je plynulá, odvíjí se podle nádechů a výdechů či podle volných pohybů paže držící smyčec. Tyto plynulé pohyby ovšem jdou od nejtišších poloh, kdy sotva slyšíme dech proudící klarinetem, po mohutné souzvuky jak z kostelních varhan. Každá část se odvíjí od dlouhých tónů, které duo nechá někdy zaznít v čisté, konejšivé podobě, jindy je skryje pod skřípáním nebo strašidelným kvílením v krajních polohách,“ napsal v recenzi společného alba Gramercy pro HIS Voice Matěj Kratochvíl. A dodává: „Hudba vydávané na značce Miasmah je často především elektronická. Přesto sem témbry dechu i strun naprosto bez problémů zapadají. Jemnost a drsnost se tu spojují v dokonalém poměru.“
Stimul Nights při tomto vystoupení poprvé spolupracují s divadlem Alfred ve dvoře, jehož sál se pro podobný typ komorního a přitom intenzivního hudebního zážitku jeví být ideálním.